Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach

ment układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element skł

Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach

ABS - definicja

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) ? układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP czy Adaptive Cruise Control.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)


Serwisowanie samochodów przez więźniów

Obecnie bardzo dużą wagę przywiązuje się do tego, żeby osoby odbywające karę więzienia nie traciły kontaktów ze społeczeństwem i mogły stale rozwijać się w swoich umiejętnościach. Dotyczy to, oczywiście, tych więźniów, którzy wykazują postępy w resocjalizacji. Niektórzy z takich więźniów, pracujący wcześniej w warsztatach samochodowych oddelegowani zostają do wykonywania prac naprawczych przy samochodach, w tym do wymiany zepsutych części samochodowych. Mogą oni także sprawdzać ustawienia samochodów i wymieniać w nich opony przed zimą czy na wiosnę. Wszystko odbywa się pod kontrolą osób za nich odpowiedzialnych, a więźniowie dobrze sprawdzający się w swojej roli mogą liczyć na skrócenie swojego wyroku.


Jak działa ABS

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje, gdy koła z co najmniej jednej osi samochodu przestają się obracać. Wówczas różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch obrotowy wokół osi pionowej. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi to znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30%. W tych warunkach sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności jest zbliżony do wartości współczynnika przyczepności przylgowej (najwyższej osiągalnej dla danej nawierzchni), co pozwala na skrócenie drogi hamowania.

System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na chwile siłę hamowania obwodu, w którym jest to koło lub tylko tego koła (w nowszych układach); jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)



© 2019 http://elektryka.pruszkow.pl/